Viser resultatene 1 til 12 av 12
    Innmeldt
    Jan 2005
    Poengstyrke
    38

Exclamation Litt om bekkenløsning

Hva er bekkenløsning?

Bekkenet har tre store ledd: To iliosacralledd bak og symfysen som en bruskskive foran. Disse leddene er stramt forbundet med sterke leddbånd som hindrer bevegelighet i bekkenet.

Hos alle gravide skjer det en hormonell prosess som gjør at leddbånd blir mer tøyelig og bekkenet blir mer fleksibelt, dette kalles for fysiologisk bekkenløsning.

Utover i svangerskapet blir kvinnen naturlig tyngre, og leddbåndene som alt er blitt mer elastiske tåler påkjenningen dårligere. Dersom bekkenløsningen medfører smerte på en slik måte at en har vanskelig for å fungere i det daglige, kaller vi det symptomgivende bekkenløsning. En kjenner ennå ikke til hvorfor enkelte kvinner får mer smerte enn andre.

Når plagene vedvarer utover barseltiden, kalles det bekkenleddsyndrom. Dette kan være en følgetilstand etter symptomgivende bekkenløsning.

HVA ER BEKKENLØSNING ?
    Av Jon Helge Hansen

Fysioterapeut, spesialist i manuell terapi og medlem av fagrådet for LKB.

Bekkenløsning er ingen ny eller skandinavisk tilstand, som det ofte feilaktig hevdes. Allerede antikkens forfatter- Hippokrates - skal ha beskrevet den. I Skandinavia beskrev svensken Cederskiöld symptomene allerede i 1839. Senere er den beskrevet i Norge og i utlandet.
    På bakgrunn av moderne forskning, er det all grunn til å si at den er hormonelt betinget, og symptomene debuterer vanligvis langsomt. Man kjenner ikke til hvorfor noen får det, men kvinner som er IVF-gravide (prøverørsbarnsmødre) har det 20% hyppigere enn andre gjennom svangerskapet. Hyppigheten angis forskjellig, men sannsynligvis rammes mellom 35% og 45% av alle kvinner av bekkenløsning.

Bekkenløsning kan debutere i hele svangerskapet, normalt fra ca.3.-4.måned. I påfølgende svangerskap starter den tidligere. Det er rapportert at enkelte kvinner "oppdager" at de er gravide pga. bekkenløsning, og symptomene kan starte allerede i 1.svangerskapsmåned. Smertene lokaliseres generelt i bekkenet, ca. 1/3 har smerter i korsrygg og bak i bekkenet, ned mot halen og i "skinka", 1/3 har mest vondt fremme i symfysen, og 1/3 har vondt både foran og bak. Smertene projiseres dessuten ofte ned i lårene, inn mellom bena, og noen føler at "ungen skal komme ut". Man må tro at spesielt leddbånd gir smerte.

Smertene blir verre jo lenger man provoserer, og ofte etter provokasjon. Bekkenløsning er fysisk provoserbar, det vil si at symptomene forverres når man provoseres fysisk. Raske bevegelser (løping, aerobic og endog stress) forverrer smertene. Det samme gjør store bevegelser av bena som det å skreve og å ta lange skritt, gå trapper, dra "matter" med bena, gå på ski og svømme brystsvømming. Det samme gjelder å snu seg i senga. Smertene provoseres også ved å gå, stå og av å sitte lenge. Likeledes provoseres smertene ved generelt husarbeid, støvsuging, løfting, bæring og eksempelvis å skyve barnevogn, spesielt i motbakke. Provokasjonsmønsteret er likt i og etter svangerskapet.

De fleste studier av tilstanden konkluderer med at smertene kan reduseres ved å unngå provokasjon. Fysisk avlastning, det vil i praksis si å redusere aktiviteten, å ta jevne pauser, ikke å provosere smertene og å "gjøre ting i eget tempo", synes mest effektiv. Krykker vil avlaste belastningen på bekkenet. Det samme vil også bekkenbelte eller tape.
    Lite tyder på at man har effekt av trening under svangerskapet. Korrekt trening med riktig dosering synes effektivt etter svangerskapet. All form for symptomatisk behandling, massasje etc., vil nok være godt, men påvirker ikke selve bekkenløsningen. Jo lengre tid man kan oppnå smertefrihet, dess mindre plaget blir man i selve svangerskapet, og også etterpå.

Dersom man unngår fysisk provokasjon, avlaster, og har perioder uten smerter, er prognosen for bedring best. De fleste blir bedre etter fødselen, men enkelt angir at de så blir verre igjen, sannsynligvis pga. for tidlig aktivisering.

- Jon Helge Hansen

Informasjonen er hentet fra siden til Landsforeningen for kvinner med bekkenløsning.
    http://www.lkb.no/

Har jeg bekkenløsning?

-"Hvordan merker man om man har bekkenløsning?"
    -"Mange oppdager at de har fått bekkenløsning fordi det gjør vondt midt foran i det som heter symfysen f.eks. når de går, skal ut av bilen eller skal flytte i vaskebøtte med beina. Det kan kjennes som om kroppen er i ferd med å rives i to. Symfysen er sammenføyningen av bekkenbeina midt foran. Når symfyse-fundus målet skal måles så trykker lege eller jordmor for å finne øverste kant på symfysen – og det kan være svært smertefullt. Andre merker en smerte nederst i ryggen bak der hvor iliosakralleddene sitter. Iliosakralleddene går på skrå fra ”smilehullene” og ned mot ”rumpesprekken”. Mange opplever bekkenløsningssmertene som ganske merkelige, litt uklare og vanskelige å forklare. Smertene kan kjennes flere plasser - f.eks. i lysken, på utsiden av låret, nedover i beinet og/eller dypt inne i selve det tjukkeste av baken. De kan være kortvarige og skjærende eller mer langvarige og f.eks. murrende, brennende eller gnagende. De kan være alt fra skremmende sterke til mer som et lite ubehag."
    -"Hvordan beveger en kvinne med bekkenløsning seg?"
    -"At de som har bekkenløsning vagger på en karakteristisk måte er et symptom som andre lett legger merke til. Partnere som blir vekket opp av ei som har vondt for å snu seg i senga om natta kjenner det symptomet godt. Barn som skal få et søsken merker kanskje symptomene ved at mamma ikke lenger er så villig til å løfte, bære, løpe eller bøye seg ned."

Hentet fra siden til Anne Randi Høidahl forfatter av boka
    "Bekkenløsning.
    http://www.mammanettet.com/Gravidite..._annerandi.htm
    Sist endret av Elisabeth; 13-08-12 kl 22:05.

Innmeldt
    Mar 2009
    Hvor
    Stavanger
    Alder
    23
    Poengstyrke
    9

Sv: Litt om bekkenløsning

Takk dette var veldig nyttigt

Innmeldt
    May 2009
    Hvor
    Akershus
    Poengstyrke
    0

Dette var nyttig informasjon.
    Kan man trene seg "fra" å få bekkenløsning helt?

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Trøndelag!
    Poengstyrke
    8

Ånei! Jeg kan ikke få bekkenløsning nå!

For styrken er i de unge liv, som senere vil bli helter.

Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    Østfold
    Alder
    38
    Poengstyrke
    14

Sitat Opprinnelig lagt inn av AnneCath Se innlegg
    Dette var nyttig informasjon.
    Kan man trene seg "fra" å få bekkenløsning helt?
    Hvis du mener om det å være veltrent før svangerskapet kan forhindre bekkenløsning så er jeg redd svaret er nei. Har en venninne som ble hardt rammet, og hun var superveltrent før hun ble gravid. Klatret masse og trente ved siden av så var veldig sterk i kroppen. Alikevel ble hun så dårlig at hun til tider måtte holde senga.
    Jeg fikk også bekkenløsning i mitt første svangerskap og har fått det tilbake nå i det andre. Jeg er IKKE veltrent da, he he. Men det spiller altså liten rolle. Det er horomonellt.
    Får man det så er det bare å ta det med ro og få behandling hos fysioterapeut o.l. Det kurerer ikke men kan lindre smertene noe. Og viktig å huske at man har rett på seks måneder med behandling etter fødselen også.

Innmeldt
    Aug 2011
    Hvor
    Øvre Rælingen
    Alder
    37
    Poengstyrke
    4

Finns det mulighet for å få dette i uke 5-6? Holder på å daue!!! Vondt i gele halebeinet lm forran og strålung på innsiden av lårene...

Innmeldt
    Feb 2011
    Hvor
    Fauske
    Poengstyrke
    4

Noen som har lykkelig slutt på bekkenløsning? Håper selv at det kan bli bedre når babyen legger seg ned med hodet (jordmor sa det kunne hjelpe). Og blir det ikke bedre da, så håper jeg sååå inderlig mye at det forsvinner etter fødsel, men må innrømme jeg begynner å bli redd :/

Er det noen som forresten vet om en fødsel kan oppleves værre når man har bekkenløsning, eller om det isåfall er hipps om happ?

Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

I forrige sv.skap ble det bedre når beibien la seg med hodet ned i bekkenet, det hjalp med å stabilisere. Og alle plagene var vekk innen to uker etter fødsel

Jeg har også flere venninner som har vært veldig plaga i svangerskapene, men som har blitt nesten helt bra med én gang barnet var ute, og med litt hjelp av fysio blitt absolutt kvitt plagene etter hvert. For de fleste av oss er det heldigvis svært midlertidige plager, og denne gangen er jeg i alle fall veldig lite bekymra for at det ikke skal gå over etter fødsel.

Innmeldt
    Feb 2011
    Hvor
    Fauske
    Poengstyrke
    4

Sitat Opprinnelig lagt inn av 1112 Se innlegg
    I forrige sv.skap ble det bedre når beibien la seg med hodet ned i bekkenet, det hjalp med å stabilisere. Og alle plagene var vekk innen to uker etter fødsel

Jeg har også flere venninner som har vært veldig plaga i svangerskapene, men som har blitt nesten helt bra med én gang barnet var ute, og med litt hjelp av fysio blitt absolutt kvitt plagene etter hvert. For de fleste av oss er det heldigvis svært midlertidige plager, og denne gangen er jeg i alle fall veldig lite bekymra for at det ikke skal gå over etter fødsel.

Hjertelig takk for et oppløftende svar! Det er godt å få bekreftet at det som regel forsvinner. Og det er vel bare 5-10% som blir plaget etter fødsel. Ønsker ingen noe så vondt, men ønsker heller ikke å være blant de 5-10%

Har fått henvisning til fysio nå, så nå venter jeg bare på time

Nok en gang, takk!

Innmeldt
    Aug 2010
    Hvor
    Florø
    Poengstyrke
    5

Jeg har nettopp fått beskjed at jeg har bekkenløsning, og er glad for å se at statestikken bare er på 5-10 % som det vedvarer hos etter fødsel. Er selv 100% sykemeldt, trener likevel med svømming, føler at dette hjelper. Har fått time hos fysio, så det ser jeg frem til.

Innmeldt
    Apr 2013
    Poengstyrke
    0

Takk for samlet, god info om bekkenløsning, man kan bli sprø av å lese alt man kommer over når man googler det. Jeg er i 7. måned nå, og er 100% sykmeldt med bekkenløsning. Den store skrekken er at dette skal vare etter fødsel. Godt å se oppløftende statistikk over her:

Blogg om bekkenløsning: http://bekkenlosning.wordpress.com/

Innmeldt
    May 2013
    Poengstyrke
    0

Jeg er også ny her!
    Jeg er desperat etter andre med erfaring og forhåpentligvis vet litt mer enn hva jeg gjør.
    Forrige måned ble det blutt mellom meg om min samboer, jeg sluttet deretter på p piller. Jeg tok aldri den siste rekker med sukkerpillene, men mensen kom som vanlig med en gang. Siste mens dag var 12 apil, men blødde litt igjen 14. April. To uker senere prøvde vi å finne litt tilbake noe som betø at vi hadde ubeskyttet sex i en uke, hvor vi hoppet av i svingen. I denne uken hadde jeg mye utflod, men tenkte ikke over dette der og da. Senere forstår jeg nå at dette KAN ha vært el. Ca en uke etter el fikk jeg mens lignene smerter nederst i magen, noe som var starten på mine symptomer. Senere har det vært:
    - murringer og stikking nederst i magen. Smerte stikkninger når jeg nyser liggende.
    - hodepine og VELDIG trøtt
    - kvalme til tider, men mest uggen. Dette merker jeg ikke lenger.
    - utrolig tissetrengt!!! Jeg må tisse absolutt hele tiden og når jeg først går på do tisser jeg ikke så mye. Det er ikke vondt å tisse, men det virker trangere, ( kanskje litt hovendt)
    - enda mer trykk følelse i magen
    -konstant oppblåst i magen
    - en uke etter el hadde jeg veldig ømme brystvorter som varte i noen dager. Dette er altså over.
    - ca. 10 ish dager dpo fikk jeg en utrolig smertefull stråling fra rumpa og ned til låret. Jeg klarte ikke å stå på benet engang for det gjorde så vondt, men dette gikk over etter et minutt eller to (ekstrem tidlig bekkenløsning?)

Jeg vet at syklusen ikke er som normal etter p pilleslutt, men jeg har sluttet på pillen to ganger før og da merket jeg ingenting.
    Nå, 4 dager OVER ikm har jeg fortsatt ikke fått mensen. Tok gt i dag, men den var negativ.
    Jeg føler meg gravid, men igjen kan dette komme av pilleslutt.
    Vi har selvfølgelig ikke planlagt å få barn siden forholdet tok slutt, men om jeg faktisk er gravid er det allikevel veldig ønsket.
    Så mitt smørsmål, kan jeg være gravid eller tuller bare kroppen min med meg?

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Stikkord for denne tråden

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •