Viser resultatene 1 til 9 av 9
    Innmeldt
    Jan 2005
    Poengstyrke
    38

Exclamation Ulike behandlingsformer

Fysioterapi
    En fysioterapeut konsentrerer seg om bevegelsesapparatet som omfatter muskler, sener, skjelett, ledd, nervesystem og pust. Behandlingstilbudet er variert og gis individuelt og i grupper. Vi kan dele inn fysioterapi i to former:

Vanlig fysioterapi
    En fysioterapeuts behandling av en kvinne med bekkenløsningsplager varierer ut ifra hva pasienten har bruk for, hva slags erfaring fysioterapeuten har og type utstyr som finnes på instituttet.
    Fysioterapeuten kan hjelpe til med å tilpasse bekkenbelte, justere krykker i riktig høyde og å foreslå andre hjelpemidler.
    Behandling hos fysioterapeut krever rekvisisjon fra lege.

Medisinsk treningsterapi
    Enkelte fysioterapeuter kan tilby et individuelt tilpasset treningsprogram som foregår i grupper eller enkeltvis.

Enkelte fysioterapeuter har spesialisert seg innenfor følgende områder:

Mensendick
    Dette har til hensikt å forebygge skade og smerte og gi generell trening. Gjennom grundig instruksjon og veiledning blir det lagt vekt på å gi deltakerne økt bevissthet og kunnskap om egen kropp, noe som kan bidra til en mer hensiktsmessig bruk av kroppen ved daglige gjøremål. Behandlingen består av aktive øvelser samt øvelser for avspenning. Den tilpasses hver enkelt deltakers form og funksjonsevne.

Manuell terapi
    Undersøker og behandler ledd, muskler og sener. I tillegg til tøyning av muskulatur og mobilisering eller manipulering av ledd, gir en manuell terapeut øvelser for gradvis gjennomopptrening. Behandlingen krever spesiell henvisning fra lege.

Psykomotorisk fysioterapi
    Målet er å oppnå en fleksibel og stabil kropp, uten unødige spenninger som hemmer bevegelser og respirasjon samt en analytisk innstilling til hva som hemmer/fremmer egne kroppsforhold. Psykomotorikeren hjelper pasienten med å registrere egne kroppsreaksjoner og med å avlære uheldige måter å forholde seg til ubehag på . Det kreves aktiv innsats av pasienten for å oppnå endring av spenningsmønster og finne frem til hensiktsmessige kroppsvaner. Behandlingen foregår individuelt og det kreves spesiell henvisning fra lege.

Kiropraktor
    Kiropraktikk omfatter diagnostikk, behandling og forebyggelse av lidelser i nerve-muskel-skjelett-systemet, spesielt tilstander som involverer ryggsøylen. Selve behandlingen kan bestå av informasjon, manipulasjon, traksjon, bløtdelvevsbehandling, tøyninger og øvelser. Hvis man har en henvisning fra lege til kiropraktor gir trygden refusjon for deler av utgiftene for inntil 14 behandlinger pr. år

Vanntrening/bassengtrening

For mange kan trening i vann være god trening fordi kroppen blir vektløs. Belastningen på bekkenet og andre bærende ledd blir mindre enn hvis man trener på land.
    Temperaturen på vannet bør ligge mellom 30-35 C og hjelpemidler som Wet-West, halskrager og flyteplater brukes ofte. Utgifter til denne type trening kan dekkes av folketrygden. Det forutsettes at man trener ved et offentlig godkjent basseng. Ta kontakt med kommunen for nærmere informasjon.

Hentet fra Landsforeningen for kvinner med bekkenløsningsplager
    http://www.lkb.no/

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    18

Sv: Ulike behandlingsformer

Håper det er greit at jeg fyller på noen behandlingsformer her,som jeg har brukt under begge mine svangerskap og i tiden etterpå.

Akupunktur

Soneterapi

Kranie-Sakralterapi
    Leander 28.03.04 Strategiske mål v/ fødsel: 3560,50.
    Carmen 10.01.06 Strategiske mål v/ fødsel: 2690,47.

Innmeldt
    Jul 2006
    Poengstyrke
    0

Jeg hadde bekkenløsning tidlig i svangerskapet,var hos en kjempe dyktig fysot. han tok en laser lignende behandlig,som stoppet opp utviklingen til videre bekkenløsning. Det har hjulpet mange vansklige graviditeter,og gjort det enklere for mange,inkludert meg!Anbefales på det sterkeste!

En liten myte til slutt som jeg har hørt; i den sørlige verden er det et veldig få tall som har bekkenløsning,leste om en "forsker" som mente at det hadde med skoene vi gikk med,vi nordmenn går som regell med joggesko,lave heler, men det han hadde sett da var at vi ikke får trent bekkenmusklene,så han mente at litt høyere heler forhindrer bekkenløsning.Så om du har prøvd alt,så går det jo ann å prøve

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    OSLO
    Alder
    38
    Poengstyrke
    500

MTB skoene(masai-sko) er veldig gode til å trene opp musklene både i beina, rumpa, bekkenet, ryggen og magen.
    De 'tvinger' deg til å gå riktigere.
    Disse kan hjelpe deg å unngå bekkenløsnings-smerter, eller dempe disse.
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Innmeldt
    Jul 2006
    Alder
    33
    Poengstyrke
    18

Sitat Opprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen
    MTB skoene(masai-sko) er veldig gode til å trene opp musklene både i beina, rumpa, bekkenet, ryggen og magen.
    Det er de skoene som er buet oppover ikke sant? Har hørt mye bra om dem ja!
    Leander 28.03.04 Strategiske mål v/ fødsel: 3560,50.
    Carmen 10.01.06 Strategiske mål v/ fødsel: 2690,47.

Innmeldt
    Jul 2007
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    37
    Poengstyrke
    12

Exclamation Sv: Ulike behandlingsformer

Terapimaster

Britt Stuge har også(den eneste i Norge?) forsket på bekkenløsningsproblematikk. Hun har kommet frem til at en spesiell type trening i slynge(terapimaster) har veldig god effekt og at de fleste blir bra med denne typen trening. Den styrker kjærnemuskulaturen på en skånsom men svært effektiv måte. Har selv trent med den i et halvt år. Desværre var det ingen som fortalte meg (og presiserte)at jeg også videre måtte passe på å holde bekkenleddet på plass. Jeg ble nesten helt bra(hadde bare litt ubehag i symfysen) Men jeg begynte å trene på spenst og gikk i diverse grupper, bekkenet mitt har da glidd ut uten at jeg har koblet smerter i ryggen til bekkenet( jeg var jo bra..) Gradvis har jeg igjen blitt værre og værre igjen før jeg på ny forstod at bekkenet mitt slett ikke var i orden. Jeg kom nå til en behandler som klarte å formidle viktigheten av å behandle bekkenet forsiktig og at det faktisk kan dette ut av posisjon ved at jeg gjør enkle hverdagslige ting! Helsdigvis har hun lært seg en manipuleringsteknikk som får bekkenet på plass igjen og jeg er hos henne hver gang dette skjer. Nå trener jeg igjen terapimaster etter Britt Stuges modell og håper at det denne gangen skal hjelpe meg like mye som forrige gang!
    Monta77 lille Emmas tråd
    bloggen min

Theodor januar- 04
    Emma oktober -08

Innmeldt
    May 2005
    Hvor
    i et lite hus, på en topp i en liten by i sør
    Alder
    35
    Poengstyrke
    47

Sitat Opprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen Se innlegg
    Jeg har disse skoene, og jeg kaller dem bare for "mirakel"skoene mine jeg
    etter at jeg beg å bruke dem, så har rygg problemene mine redusert seg drastisk og helbetennelsen jeg (så og si kronisk) merker jeg ikke til lengre, med mindre jeg går på vanlig sko igjen 2 dager på rad...
    Jeg har planer om å kun gå , mest mulig i hvertfall, i disse masai-skoene mine i denne graviditeten. så er spent på hva som skjer framover med rygg og bekken. om det blir no bedre eller ikke.

uansett har jeg fått mange gode tips ang behandling her inne, så det tror jeg at jeg skal få testet ut ja
    Mamma te Viktoria 17.04.08
    Mamma te Karoline 17.02.06
    Tante te Ida 19.07.06

Innmeldt
    Jul 2007
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    37
    Poengstyrke
    12

Sitat Opprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen Se innlegg
    har disse jeg også og de hjelper veldig!
    Monta77 lille Emmas tråd
    bloggen min

Theodor januar- 04
    Emma oktober -08

Innmeldt
    Sep 2007
    Hvor
    Østfold
    Alder
    39
    Poengstyrke
    15

Sitat Opprinnelig lagt inn av Leca Se innlegg
    Håper det er greit at jeg fyller på noen behandlingsformer her,som jeg har brukt under begge mine svangerskap og i tiden etterpå.

Akupunktur

Soneterapi

Kranie-Sakralterapi
    Jeg har slitt veldig med bekkenløsning, og ingenting hjalp før jeg fikk anbefalt en helhetsterapeut som hovedsaklig har behandlet meg med kranie-sakralterapi.
    Fantastisk!
    Etter å ha gåt til fysioterapi ut og bort nesten uten effekt gikk jeg til henne tre ganger og var helt fin.
    Jeg går i ny og ne nå når ting låser seg av en eller annen grunn, og det er bare så utrolig effektivt.
    Prøver å bli gravid igjen nå og føler meg trygg på at denne gangen slipper jeg å bruke krykker .
    Kan anbefale henne på det sterkeste hvis man er i Oslo/Akershus området!

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •