Viser resultatene 1 til 20 av 20
    Innmeldt
    May 2006
    Hvor
    Oslo
    Alder
    35
    Poengstyrke
    9

Kvalme uten oppkast

Hei!

Jeg er nå 7+2 og kvalmen begynte for alvor for litt over en uke siden.
    Frem til da hadde jeg bare av og til kjent at jeg var litt kvalm, men det gikk fort over. Nå er det blitt mye verre.. Har ikke vært så ille at jeg må kaste opp, men blir så kvalm at jeg ikke greier annet enn å legge meg på sofaen og håpe på at det skal gå over..:trett:
    Takket være den snille samboeren min som har kommet med knekkebrød med brunost på, så har kvalmen gitt seg.

Kan det bli verre enn dette? Jeg hater å kaste opp og håper at jeg "bare" forblir kvalm ut første trimester.. Noen fler som bare er kvalm uten å kaste opp? Har kjøpt sea band som hjelper noe, men når de verste kvalmeperiodene kommer har de ingen virkning . Har begynt å spise litt kjeks før jeg står opp om morgenen også, og dette hjelper mye den første timen til jeg får i meg frokost. Er det noen som har noen gode råd mot superkvalme??

Samantha
    Samantha

Innmeldt
    Apr 2004
    Hvor
    I et gult hus..
    Alder
    31
    Poengstyrke
    89

Sv: Kvalme uten oppkast

Jeg var ektrem kvalm den første stunden denne gangen. Eneste som hjalp her var små faste måltider. Ikke sterk mat. Selinas kjeks og ta det med ro.

Jeg kastet heller ikke opp. Men var bare kjempe kvalm.

Lykke til videre.

Innmeldt
    Feb 2006
    Poengstyrke
    21

Jeg lå rett ut i flere uker, måtte sykemelde meg. Bare jeg rørte på lillefingeren velta det inni meg, men jeg kasa aldri opp...

Dette hjalp:
    -Akupunktur (tok ikke så mange ganger)
    -Vann med sitrondråper( )

Føler med deg.... Lykke til
    Grip dagen!

Innmeldt
    Nov 2005
    Hvor
    ålesund
    Alder
    34
    Poengstyrke
    52

Jeg spiste superchips jeg.. Det var det eneste som frista ei stund!! Og ingen fikk lage mat i huset...

Innmeldt
    Aug 2005
    Poengstyrke
    75

Jeg var jevnt over kvalmen under hele svangerskapet. Jeg kastet opp ca fem ganger totalt bare.

Men jeg var sykemeldt så og si hele tiden. Jeg holdt meg masse i ro, spiste lite men ofte. Knekkebrød var veldig godt syns jeg, men det som var best var faktisk bananer som ga en god smak i uggen munn.

I tillegg skal det være godt med ingefær sies det, men jeg merket ikke den store effekten.

Jeg fikk også medisiner til de verste stundene. Nå husker jeg ikke hva de het, men de var kvalmestillende medisiner som jeg fikk på resept hos legen.

Ønsker deg lykke til, og håper du slipper unna mer kvalme.

(PS, det finnes et eget underforum for svangerskapskvalme her på mammanettet, der kan du sikkert finne mange gode tips!! )

Storebror Aleksander født 04.05.06
    Lillebror Simen født 25.02.08

Innmeldt
    Feb 2006
    Poengstyrke
    21

Ja Ingefær var det det het, kom ikke på det i går...
    Det anbefales, men for meg ga det en større kvalme pga lukta. Etter en halv kopp kunne jeg ikke se på pakka engang
    Grip dagen!

Innmeldt
    Nov 2005
    Hvor
    ålesund
    Alder
    34
    Poengstyrke
    52

du kan jo ta ingefær kapsler også..kanskje bedre!! Og postafen, reisesyketbl er det mange som tar, men snakk med legen din først!! Tok det da jeg var gravid. Jeg sov døgnet rundt av de, så jeg måtte være kvalm i stedenfor! Jeg gikk nemlig på skole, og det var litt dumt å sove i alle timene.. Jeg spydde natt og dag til jeg var 17 uker på vei, da gikk kvalmen over!

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    I det røde huset!
    Poengstyrke
    140

Jeg var kvalm uten oppkast i 16 uker med Adrian. Jeg var kvalm første gangen også, men ikke som dette. Det var helt grusomt. Hos meg var det i grunnen ingenting av de vanlige "kjærringrådenen" som hjalp. Det eneste som dempet kvalmen en stund var å spise små, men hyppige måltider. Problemet var bare at når jeg hadde spist f.eks ei brødskive med syltetøy på så orka jeg ikke tanken på det samme neste gang.

Lykke til med svangerskapet og håper kvalmen gir seg fort. Prøv å tenk på at kvalme i svangerskapet er veldig positivt. I en amerikansk undersøkelse så viste det seg at sjansen for SA var større for de uten kvalme.
    Mamma til Sara 2000 og Adrian 2006 Blogg

Innmeldt
    Aug 2005
    Poengstyrke
    75

Sitat Opprinnelig lagt inn av HappyCat

Lykke til med svangerskapet og håper kvalmen gir seg fort. Prøv å tenk på at kvalme i svangerskapet er veldig positivt. I en amerikansk undersøkelse så viste det seg at sjansen for SA var større for de uten kvalme.

Leste en plass at kvalmen også kan bety at morkaken fungerer veldig bra!

Godt med den trøsten en kan få!!
    Storebror Aleksander født 04.05.06
    Lillebror Simen født 25.02.08

Innmeldt
    Jun 2006
    Hvor
    Hedmark
    Poengstyrke
    0

Jeg var kvalm helt til for 1 mnd siden, kastet ikke mye opp i grunn. Iallefall ikke så det var plagsomt, kvalmen var mer plagsom!
    Jeg kan fortsatt bli kvalm men ikke så ille, jeg fungerer i det daglige nå, gjorde ikke det ut mai!

Det eneste som hjalp var å ikke spise! ikke handle! (matbutikker ) og iallefall ikke LAGE mat. Å smøre frokost til ungene var et mareritt (kan være enda om det er tidlig på morgenen)
    Enkelte typer brød taklet/takler jeg ikke være i samme rom som. Stinker gjær *spyyyyy*
    ~Ikke all verden- men min verden ~

Innmeldt
    May 2006
    Hvor
    Oslo
    Alder
    35
    Poengstyrke
    9

Takk for alle forslag
    Har gått til anskaffelse av ingefærkapsler og hos legen har jeg fått kvalmestillende tabletter Får bare håpe at jeg kommer meg tilbake på jobb på mandag uten å være så kvalm

Samantha
    Samantha

Innmeldt
    Mar 2006
    Hvor
    Østfold
    Poengstyrke
    53

Mange mange til deg!!! for at det gir seg snart, for det der er grusomt. Hadde det i 13-14 uker jeg og konstant 24-7. Nå er jeg kjempeglad, har "bare" morgen og kveldkvalme. Får håpe det hjelper med de rådene du har fått!
    Jente november- 06
    Gutt juli- 08

Innmeldt
    May 2006
    Hvor
    Oslo
    Alder
    35
    Poengstyrke
    9

Takker nok en gang for gode råd og støtte fra dere her inne på MN , har spist ingefærkapsler i dag og de fungerer heldigvis !!
    Vil bare sende en til alle andre som sliter med kvalme og som kaster opp..! Hang in there!!

Samantha
    Samantha

Innmeldt
    May 2006
    Poengstyrke
    0

Jo, kjenner til problemet jeg også... Er 8+1 idag og kvalmen kom som julekvelden på kjerringa i midten av uke 6... Jeg fikk anbefalt Postafen av legen, som også en venninne har brukt, men har ikke prøvd dem ennå. Det eneste som hjelper på meg er å spise med en gang jeg står opp. Spiser av og til litt kavring på sengen også, hvis jeg kjenner at det er veldig ille.
    Men tenker at så lenge det er slik, er det vel positivt? Satser på det iallefall...
    [/url]

Innmeldt
    Apr 2012
    Poengstyrke
    0

Hei.

Jeg er litt over 6 uker på vei, og er kvalm nesten hele døgnet. Jeg har ikke funnet noe som hjelper enda. Jeg kaster heller ikke opp, men må bare ligge rolig å håpe selv. Fryktelig ubehagelig er det iallefall. Hvor får en tak i seabands? Kanskje verdt å prøve (:

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    26

Seabands kjøpes på apoteket!

Innmeldt
    Jun 2010
    Hvor
    Bedfordshire, England! <3
    Alder
    29
    Poengstyrke
    25

Sitat Opprinnelig lagt inn av oktoberbaby Se innlegg
    Seabands kjøpes på apoteket!

Anbefales på det sterkeste!
    Jeg hadde ikke overlevd uten jeg!

Innmeldt
    May 2012
    Poengstyrke
    0

Kvalmen startet for tre dager siden og jeg er 5+3 i dag.. jeg var ikke kvalm da sønnen min var i magen.. så dette er jeg ikke forberedt på :P

Jeg spiser ingefærtabletter og bruker seabands.. syns det vanskeligste er å skjule det for de som ikke skal vite det enda.. hardt å late som man er i tipp topp form og skjule sea bands (ta dem av så ingen spør) og i det heletatt ... slitsomt!!

Innmeldt
    Dec 2011
    Poengstyrke
    4

jeg er en av de heldig som har hatt kvalme hele svangerskapet. Mest intenst fra uke 6-21 så avtok det litt etter uke 21, så nå er det levelig.
    Blir kvalm av brød,poteter,pasta,all mat med mye smak,kjøtt,kylling,allt kjøttpålegg,grønnsaker bortsett fra gulerøtter og brokkoli, så må spise ting som ikke smaker noe
    safe ting jeg spiser er : ananas, bananer, youghurt,grønne epler,appelsiner,knekkebrød, mild ost, fiskemiddager,gulerøtter kokte og brokkoli,sjokomelk,syltetøy,reker m sitron,vann uten kullsyre og smak. gjerne med sitroner ..
    måtte bare lære meg å leve med det, det hjelper meg også slik som flere skriver, å spise bare litt og litt, kvalm av å være mett, spise ofte, stress gjør kvalmen verre, mye søvn hjelper, mye vann, skylle munnen /pusse tennene etter mat for å få bort smaken evt tyggis og lufte ut matlukten...
    lykketil håper du slipper å ha den så lenge

Innmeldt
    Aug 2011
    Hvor
    Østlandet
    Poengstyrke
    4

Jeg er 10 uker på vei, og har vært kvalm siden dag 1! Kvalmen har gradvis blitt verre og verre, så nå er jeg sykmeldt. Jeg har heller ikke kastet opp (gudskjelov!!!) men det er grusomt å gå å være kvalm, slapp og utslitt døgnet rundt. Jeg har begynt å bruke seabånd i dag, håper det virker
    Ellers er det lurt å ha litt kjeks og vann på nattbordet. Ingefærte har jeg prøvd uten hell. Fikk også kvalmestillende av legen, men disse hjalp ikke meg.
    Jeg har et lite godt råd på lur: Prøv farris blandet med litt eplejuice! Det hjelper meg litt ihvertfall.
    Lykke til alle sammen, husk at det bare er midlertidig og at det kommer noe godt ut av dette til slutt

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •