Viser resultatene 1 til 13 av 13
    Innmeldt
    May 2009
    Poengstyrke
    5

8uker på vei, plages!

Jeg er bare 8-9 uker på vei men plages av kvalme, trøtthet, humørsvigninger og legger på meg mye alt!!

Hva skal jeg gjøre?

Noen råd eller noen som har hatt det på samme måte??

Innmeldt
    Apr 2009
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    28
    Poengstyrke
    5

Sv: 8uker på vei, plages!

Plages av det samme selv, men har desverre ikke noen veldig gode råd.. Jeg bruker seabands mot kvalme da, det er armbånd du får kjøpt på apoteket. De hjelper faktisk en del. Ellers så er det å sove masse.. Humørsvingningene holder jeg på å bli gal av selv!! Og det går jo selvfølgelig litt utover samboeren min også. Men det er litt "lov" når man er gravid :P

Du kan jo snakke med legen din om det som plager deg, han\henne kan sikkert komme med noen tips eller gode råd

Lykke til ihvertfall!!

Innmeldt
    May 2009
    Poengstyrke
    5

har kjøpt sånne seabands jeg også men finner ikke det punktet.. får de ikke til og virke!! Er kvalm hele tiden men er værst på dagen og kvelden.. eller da jeg kjenner sterke lukter..

Innmeldt
    Oct 2008
    Poengstyrke
    7

Hei! Stakkars!
    Trøtthet: Det er veldig vanlig, veldig plagsomt og helt naturlig. Hvis du slår opp på hva som skjer med fosteret nå så er det jo fantastiske prosesser som utvikler seg der inne, så det er ikke rart at den stjeler kreftene våre.

Eneste som hjelper er å sove. Gå og legg deg, gå og legg deg, gå og legg deg. (Det er bra psykologisk for samboer å se konkret at man er trøtt også...) Å være uthvilt hjelper litt for kvalme og humørsvingninger også.

Den verste trøttheten gikk over 14-15-16 for meg

Kvalmen og vektøkningen vet jeg ikke, det er utrolig individuelt. Prøv å ikke bli sulten - ha alltid knekkebrød eller kjeks i nærheten. Finn ut hva det er du liker og unngå alt annet. Sterke lukter er ! Unngå om du kan (la samboer lage all mat ).
    En ting jeg hadde veldig lyst på rundt uke 8-9 var appelsiner. Det er friskt og godt og sunt.
    Jeg reagerte enormt på "feil" konsistens på mat. For min del gikk det greiest når jeg var hjemme - vanskeligere å velge mat om man er borte.

Lykke til!
    Det ble en jente! 8. mai kl 1715, 3945 g og 51 cm lang -- mørkerødt hår og ganske lik storebror!

Innmeldt
    May 2009
    Poengstyrke
    0

Er akkurat likedan. Er nedfor og trett, småkvalm, men ute av stand til å kaste opp. Sover og spiser hele tiden. Legger på meg for mye. Orker ikke å spise fisk og kjøtt og sånt, av en eller annen grunn, så det blir altfor mye karbohydrater. Noen andre som har noen tips til hva man kan gjøre for å holde vekta? Ønsker meg ikke noen gigantbaby....

Innmeldt
    Oct 2011
    Hvor
    Vestfold
    Alder
    23
    Poengstyrke
    3

Spis grønne epler mot kvalmen
    Snuppelura

Innmeldt
    Jan 2012
    Poengstyrke
    0

Eg spiste kvite tic tacs mot kvalmen med dei første to. Denne gongen er det; Tyrkisk Pepper og Hockeypulver som funker mot kvalmen... Og iskaldt vatn med sitron... Eg var heilt hooka på sånne "rosa" epler som du får i 6 pakning... Pass på at du ikkje har bukser som "trykker" på magen. Då vert eg dårlig...

Med første mann budde me i Australia og eg tålte ikkje lukta av Indisk mat... Og der me budde var det et utall av indiske restaurantar i heile sentrums området! Eg sprang fra boss spann til boss spann og brekte meg... Grøn i ansiktet! Løsningen vart å unngå sentrum... I ein heil graviditet!!! :S

Trøttheten går over, men det er tøffe veker før det går seg til. Du har ein mnd igjen med det ca. Hos meg gjekk det over rundt veke 13-14, før det var eg nærmt opp mot bevisstlaus... :S

Det er MASSE hormoner i sving i begynnelsen så derfor vektøkningen. Det normaliserer seg! For meg har det vært motsatt! Men eg har fått mage VELDIG tidlig denne gongen. Men har egentlig ikkje lagt på meg heller... Men så har eg baby kiloane frå tidligare så eg BØR strengt tatt ikkje legga på meg i det heile tatt... :P

Humørsvingningane går seg til dei og! Eg kunne ikkje sjå TV der dei viste ungar som ikkje hadde det bra. Eg HYLGREIN!!! Kvar gong... :P

Men det går over! Berre ca 4 veker til!!!

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Østfold
    Alder
    27
    Poengstyrke
    0

Jeg er også veldig plaget av kvalme og oppkast! blæ! Værst på ettermiddagen / kvelden her.
    Det som hjelper for meg er å spise grønne epler, drikke iskaldt vann eller appelsinjuice, ingefærøl og mariekjeks Multi cherios med melk på spiser jeg også med gode resultater :P Prøv å ikke bli sulten. Hvis jeg blir sulten så kaster jeg opp med en gang. Ha alltid med deg kjeks, nøtter eller en liten pakke rosiner. Jeg klarer ikke lukten i kjøleskapet eller lukten av matlaging generelt, så her må sambo lage all middagen og så prøver jeg å spise litt

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan blande appelsin og melkeprodukter i magen.. feks. spise frokostblanding med melk på og så ta et glass juice. Da kommer det opp med en gang.

Jeg har kjøpt seaband, men jeg syns jeg ble enda mer kvalm av de... om det kan være mulig da. Kanskje jeg ikke fant det rette punktet.

Lykke til alle sammen Krysser fingrene for at den værste kvalmen snart er over

Innmeldt
    Mar 2012
    Poengstyrke
    0

Jeg har hørt at trening kan hjelpe
    Les mer på bloggen min Herermitthjem67 og min mans Avisbloggen

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    Gjøvik
    Alder
    24
    Poengstyrke
    4

Jeg er 6 + 4 uker på vei,er veldig kvalm om kvelden,å svimmel..er sjeldent jeg orker noe særlig å hvis jeg begynner å rydde og vaske må slappe av med en gang og da ender det med att jeg sovner:P Føler meg helt utslått,er liksom ikke vandt med å sitte rolig,men det er vel tilvenning tenker jeg?!Håper ikke den slappheta ved varer hele svangerskapet ? :P

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    26

Neida, det er helt vanlig de første 3 månedene
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Jan 2011
    Hvor
    Gjøvik
    Alder
    24
    Poengstyrke
    4

Brahehe

Innmeldt
    Apr 2012
    Hvor
    Flatanger i Nord-Trøndelag
    Poengstyrke
    3

Har ikke vært gravid selv, men vet av erfaring at ingefær-te laget av fersk ingefær hjelper mot kvalme. Kjøp fersk ingefær.(holder seg leeenge i kjøleskapet) kapp en bit med str til siste leddet av tommelen din. Fjern skallet og del opp i biter som du har i koppen. Ha over kokende vann og drikk etter 5 min. Obs. teen blir sterkere jo lengre bitene får ligge, så ta de ut (eller spis noen hele(IKKE TYGG!!)), når du syns teen er sterk nok.

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •