Viser resultatene 1 til 20 av 20
    Innmeldt
    Sep 2004
    Hvor
    Østfold
    Alder
    33
    Poengstyrke
    75

Innmeldt
    May 2011
    Poengstyrke
    0

Sv: Svangerskapsplager

Hei. Jeg var veldig kvalm da jeg gikk gravid med min sønn. Er det da en selvfølge at jeg vil bli veldig kvalm med nestemann også, eller har det ingenting å si? Håper noen kan svare meg på dette. ;-)

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Stavanger
    Poengstyrke
    3

Lurer på det samme! Er ufattelig kvalm, hadde vært greit å slippe det neste gang. men har mange venninner med barn som har hatt det ulikt i sine svangerskap.

Innmeldt
    May 2013
    Hvor
    Oslo
    Poengstyrke
    0

Det er mange årsaker til kvalme i svangerskapet, men en av dem er at man har et ustabilt blodsukker. Det kommer av lite fett og mye raffinerte karbohydrater i kosten. Så et godt råd: Spis natrulig ubearbeidet mat. Grovt brød, mye pålegg, masse grønnsaker, kjøtt, fisk, og naturlig fett

Innmeldt
    Feb 2013
    Hvor
    Drammen
    Poengstyrke
    2

Ingen svangerskap er like når det gjelder plager. Man kan ha et med mye plager, og så være plagefri i neste eller motsatt.
    Venter et lite knøtt i oktober

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Grand Forks, North Dakota
    Poengstyrke
    0

Jeg har slitt litt de siste par dagene med å være andpusten, lett svimmel og får fort hjerteklapp (i dag føltes det litt som om noen la hånda rundt hjertet mitt og klemte to ganger - bare ubehagelig, ikke vondt). Er gravid i uke 21 nå, og er ikke spesielt stor enda - er dette relativt normalt? Dette er mitt første svangerskap, så jeg vet liksom ikke helt hva jeg skal forvente... Bør jeg oppsøke lege?

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Stavanger
    Poengstyrke
    3

Hatt lignende i uke 35 nå. Tror det er normalt. Men kanskje sjekke blodprosent og blodtrykk, som legen bruker å gjøre. Jeg var inne nå hos legen og hadde lav blodprosent som er årsaken til at jeg har vært trøtt og svimmel. Er du usikker er det bare å bestille time.

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Poengstyrke
    0

Takk! Jeg var litt urolig.

Tror det kan ha noe med stress å gjøre også - reiser tilbake til statene om to dager, og da blir det gjerne litt stress/angst. Etter litt avkobling sammen med gode venner føler jeg meg mye bedre.

Innmeldt
    Aug 2013
    Poengstyrke
    0

Noen som har noen gode tips ang. kvalme? Venter min første og er i uke 11 og er nesten ingen ting av mat som frister :/ Trenger tips jeg kan bruke både hjemme og på jobb siden jeg arbeider alene hver dag og ikke mulighet for å ta meg litt frisk luft. Noen idèer?

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Poengstyrke
    0

Hvis kvalmen er virkelig ille - jeg klarte ikke å holde noe nede i flere uker - kan du gå til legen for å få resept på bilsyketabletter. Du kan også kjøpe dem reseptfritt (merkenavn Postafen). Da er det ti i pakken (eller noe sånt). Ta dem om kvelden før du legger deg så slipper du kvalme om morgenen, hvis det er da den er verst. Ellers fungerer peppermynte veldig bra for å dempe kvalme. Du kan bruke myntete, for eksempel. Kattemynte fungerer også veldig bra som kvalmedempende. Du kan trekke den i en slik te ball-sil-dings. Ingefær er et virkemiddel som kan brukes for å dempe kvalme, men det fungerer også som et mensfremkallende middel og bør helst unngås under graviditeten - selv om det er relativt trygt å bruke det. Ingefærte er den anbefalte metoden.

Innmeldt
    Aug 2013
    Poengstyrke
    0

Takk for mange ideer! Har egen peppermynteplante hjemme så kan jo begynne med det

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Poengstyrke
    0

God plan

Innmeldt
    Aug 2013
    Poengstyrke
    0

Jeg har et problem. Jeg er nå snart på min 13 uke og jeg har vært en del plaget med hodepine gjennom årene, uten at fysioterapaut eller naprapat har hjulpet. Derfor har jeg tidligere gått på ibux, det er det eneste som fungerer på meg. Men nå skal jeg jo ikke bruke ibux så jeg prøver paracet uten at det hjelper.
    Om jeg prøver jeg å legge meg ned mens jeg har vondt, er det garantert at hodepinen forverres. Har dere tips og råd??
    Jeg har fått litt sterkere smertestillende av mine svigerforeldre som inneholder paracetemol, og disse hjelper. Men burde jo ikke overdrive bruken av de heller.
    Nå har jeg hatt hodepine siden igår formiddag så er ganske lei! Hjelp?

Innmeldt
    Jan 2012
    Hvor
    Stavanger
    Poengstyrke
    3

Sitat Opprinnelig lagt inn av Pija1 Se innlegg
    Noen som har noen gode tips ang. kvalme? Venter min første og er i uke 11 og er nesten ingen ting av mat som frister :/ Trenger tips jeg kan bruke både hjemme og på jobb siden jeg arbeider alene hver dag og ikke mulighet for å ta meg litt frisk luft. Noen idèer?
    sånn sjøsykearmbånd hjalp meg veldig.
    Gikk kvalm 24/7 de første månedene. Men det hjalp! og ingefærte som nevnt over her Kokt vann uten noe hjelper også.
    Ha knekkebrød eller kjeks på nattbordet og spis d før du står opp...
    Ristet brød gikk det også greit å spise.

Lykke til!
    Venter på gullgutten vår som har meldt sin ankomst 18 september

Innmeldt
    Nov 2012
    Hvor
    Bærum
    Poengstyrke
    0

Hei, jeg er gravid i 9+3. I denne uken har slitt med tretthet, sliten, svimmel og helt ukonsentrert. Jeg klarer nesten ikke å fungere på jobb. Jeg jobber på kontor. Skal på min første kontroll i uke 11. Er det noen som har noen råd på hva jeg bør gjøre? Jeg har lest at disse plagene kommer ved graviditet men jeg føler meg skikkelig ille. Hvis jeg ikke blir bedre, vurderer jeg å kontakte min lege for en time for sjekk.

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Poengstyrke
    0

Heisann,

Hvis du har mulighet for det er det lurt å prøve å ta seg en liten lur midt på dagen, eventuelt gå å legge seg litt tidligere på kvelden. Kanskje bør du se litt på hva du spiser, også - det kan hende du trenger mer mat (du produserer et helt lite menneske, og det er slitsomt). Hvis dette ikke er lett å få til kan det være lurt å få time hos legen, så du om mulig kan bli sykemeldt et par uker, til du føler deg bedre. At det går utover jobben er jo ikke så kjekt. Prøv å hvil så mye som mulig, spis masse frukt og grønt, samt fiberrikt brød. Drikk masse vann, også - det hjelper veldig.

Det er lett å bli litt surrete i svangerskapet. Jeg sliter selv med svangerskapshjerne - det er ikke noe å skamme seg over. Vær ærlig med arbeidsgiver, forklar situasjonen, og hun/han vil sikkert vise forståelse.

Lykke til!

Innmeldt
    Nov 2012
    Hvor
    Bærum
    Poengstyrke
    0

Sitat Opprinnelig lagt inn av Beatrisu Se innlegg
    Heisann,

Hvis du har mulighet for det er det lurt å prøve å ta seg en liten lur midt på dagen, eventuelt gå å legge seg litt tidligere på kvelden. Kanskje bør du se litt på hva du spiser, også - det kan hende du trenger mer mat (du produserer et helt lite menneske, og det er slitsomt). Hvis dette ikke er lett å få til kan det være lurt å få time hos legen, så du om mulig kan bli sykemeldt et par uker, til du føler deg bedre. At det går utover jobben er jo ikke så kjekt. Prøv å hvil så mye som mulig, spis masse frukt og grønt, samt fiberrikt brød. Drikk masse vann, også - det hjelper veldig.

Det er lett å bli litt surrete i svangerskapet. Jeg sliter selv med svangerskapshjerne - det er ikke noe å skamme seg over. Vær ærlig med arbeidsgiver, forklar situasjonen, og hun/han vil sikkert vise forståelse.

Lykke til!
    Hei

Tusen takk for svar. Da ble jeg litt klokere.
    Det er ikke lett å ta deg en lur på midt på dagen, når jeg er på jobb.
    Jeg passer på å spise sunt og ofte.
    Jeg har ikke fortalt min arbeidsgiver ennå, jeg vil aller helst vente til etter uke 12.
    Jeg ser om jeg blir bedre, så kontakter jeg min lege.

Innmeldt
    Aug 2013
    Hvor
    tromsø
    Poengstyrke
    0

hei damer. lurer bare på om det er noen som har hatt noe plager med sommerfugla i magen, så mye sommerfugla at det medfører såpass med makk at det er vanskelig å ligge i ro. det kommer vanligvis når jeg ligger og slapper av. Er bare uke 16, så det er vel neppe jr. som trimmer så jeg kjenner det nå allerede?

Innmeldt
    Jul 2013
    Hvor
    Poengstyrke
    0

Jeg kjente bevegelser i uke 16, så sjansen er stor at det er jr. Normalt begynner du å kjenne bevegelser rundt den tiden

Innmeldt
    Aug 2013
    Hvor
    tromsø
    Poengstyrke
    0

hehe... ja da trur æ han driver med turn der inne, men er jo bare bra han er sprek

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •