Side 1 av 2 12 SistSist
Viser resultatene 1 til 25 av 40
    Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Når tok DU sist celleprøve?

Kvinner over 25 år anbefales å ta celleprøve fra livmorhalsen hvert tredje år for å kunne oppdage livmorhalskreft tidlig og derfor øke sjansen for å kunne ta det på et tidlig stadie og bli kvitt alt.

Når tok du sist celleprøve? Hvis det er rundt 3 år siden - Har du planer om å bestille deg time for ny prøve snart?
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Sandefjord
    Poengstyrke
    5

Sv: Når tok DU sist celleprøve?

Jeg har tatt annet hvert år siden jeg var 16, syntes det er litt lenge med hvert 3 år sist var i desember på 6 ukerskontrollen
    Syntes det er veldig viktig å skjekke det som skjekkes kan

Innmeldt
    Aug 2003
    Hvor
    OSLO
    Alder
    38
    Poengstyrke
    500

Der minnet du meg på noe.
    Fikk påminnelse i posten for en tid tilbake, så jeg må vel få bestilt time snart nå...
    Hannah 12.02.2004 Christoffer 13.06.2008
    Pluggen 04.12.1998 - 16.08.2011 .....

Dagbok .... Sytråd...... LiVe design........LiVe-Design på facebook

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Linebr Se innlegg
    Jeg har tatt annet hvert år siden jeg var 16, syntes det er litt lenge med hvert 3 år sist var i desember på 6 ukerskontrollen
    Syntes det er veldig viktig å skjekke det som skjekkes kan
    Kan jeg spørre hvorfor du startet så tidlig som da du var 16?

Sitat Opprinnelig lagt inn av mamma`n til Pluggen Se innlegg
    Der minnet du meg på noe.
    Fikk påminnelse i posten for en tid tilbake, så jeg må vel få bestilt time snart nå...
    Hehe, se her ja! Jeg fikk brev her om dagen og tenkte "Fader, er det tid for det nå igjen?", men så var det bare om lagring av informasjon eller noe sånn... Jeg har 1 år igjen til jeg må ta på nytt.
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Nittedal
    Alder
    33
    Poengstyrke
    15

Jeg tok sist i februar, på 6-ukers kontroll etter fødsel. Før det tok jeg når jeg var 25, så det var på høy tid. Hadde nok glemt det hadde det ikke vært for fødselen..

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    22

Jeg tok for et år siden. Burde vel tatt oftere for jeg har operert bort kreftceller en gang før... UPS.!..
    men sist sa legen at jeg kan gå en gang i året fra nå av fordi det ikke er noen forandringer lengre...
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Ringerike
    Poengstyrke
    19

Skulle egentlig gjort det for 2 år siden, men de ville ikke gjøre det når jeg var gravid.. så må få gjort det etter tvillingene er født..
    05.11.10 04.01.12 http://villavestli.blogg.no/

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av Becca82 Se innlegg
    Skulle egentlig gjort det for 2 år siden, men de ville ikke gjøre det når jeg var gravid.. så må få gjort det etter tvillingene er født..
    Really? Jeg tok på første svangerskapskontroll med Andreas jeg... Ulik praksis, tydeligvis...
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Nov 2006
    Poengstyrke
    46

Sitat Opprinnelig lagt inn av Line-mor Se innlegg
    Really? Jeg tok på første svangerskapskontroll med Andreas jeg... Ulik praksis, tydeligvis...
    De tar ikke etter uke 12 (?) for da kan de ikke stole på svaret mer siden kroppen forandrer seg såpass mye

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av My_ Se innlegg
    De tar ikke etter uke 12 (?) for da kan de ikke stole på svaret mer siden kroppen forandrer seg såpass mye
    Kanskje ikke... Mener jeg var lenger på vei jeg, men den husken er ikke helt til å stole på da
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Mar 2010
    Hvor
    Sandefjord
    Poengstyrke
    5

[QUOTE=Line-mor;2624834]Kan jeg spørre hvorfor du startet så tidlig som da du var 16?

Det kan du har livmorhalskreft i familien, så det ble sagt til gynekologen når jeg var der da, så det har bare blitt tatt prøver jevnlig. Jeg syntes det er veldig ålrigth

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Ringerike
    Poengstyrke
    19

Jepp, fikk beskjed av gyn at de inne vill "rote oppi der" når man var gravid.. (kanskje det har noe med at vi har en lang prøvehistorie med MA/SA osv) og jeg var aldri på noe 6 ukers kontroll etter jeg fikk Emma så da jeg det til gode.
    Mamma har hatt livmorhals kreft (så vidt det gikk bra) og legen hennes på sykehuset sa at fikk med den typen som utviklet seg fort kunne hvert 3 år være for sjeldent, så egentlig har jeg bestemt meg for å ta celleprøve hver 2. år, men en ting er å si det, er noe annet å gjennomføre det

Innmeldt
    Oct 2009
    Hvor
    Trøndelag
    Poengstyrke
    22

Sitat Opprinnelig lagt inn av Becca82 Se innlegg
    Jepp, fikk beskjed av gyn at de inne vill "rote oppi der" når man var gravid.. (kanskje det har noe med at vi har en lang prøvehistorie med MA/SA osv) og jeg var aldri på noe 6 ukers kontroll etter jeg fikk Emma så da jeg det til gode.
    Mamma har hatt livmorhals kreft (så vidt det gikk bra) og legen hennes på sykehuset sa at fikk med den typen som utviklet seg fort kunne hvert 3 år være for sjeldent, så egentlig har jeg bestemt meg for å ta celleprøve hver 2. år, men en ting er å si det, er noe annet å gjennomføre det

HAHA
    Kjenner den ja!
    Når jeg selv har hadt kreftceller ville man trodd jeg hadde skjønt at jeg må inn å sjekke men den dørstokkmila er fantastisk lang...
    Bloggen min

Det er bedre å drite seg ut enn å dø av forstoppelse.

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Ringerike
    Poengstyrke
    19

Sitat Opprinnelig lagt inn av mayasmum Se innlegg
    HAHA
    Kjenner den ja!
    Når jeg selv har hadt kreftceller ville man trodd jeg hadde skjønt at jeg må inn å sjekke men den dørstokkmila er fantastisk lang...
    Ja, og det verste er jo at mamma nesten døde av det og lever i dag (6 år etter) med store stråleskader Nei, må skjerpe meg! For det handler tross alt om liv og død dette her..

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Når en tenker på hvor stor betydning den prøven kan ha, og hvor fort gjort det er å ta den, så burde en jo bare komme seg avgårde så ofte som nødvendig ja... Kjenner veldig godt til å utsette det, da... En har jo ikke lyst til å legge seg og "brette ut" på den måten, men når det først er gjort, så tenker en vel som oftest "Det var da ikke så mye å grue seg for!"...
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Apr 2010
    Alder
    28
    Poengstyrke
    10

Det var DET jeg skulle ja.. Har aldri tatt sånn prøve jeg Så jordmora sa på 6ukers kontroll i januar at det burde jeg få gjort i løpet av våren...Og det var vel glemt før jeg var ute av kontoret hennes den dagen

Sladrer med Lillemoren

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Sitat Opprinnelig lagt inn av hardanger Se innlegg
    Det var DET jeg skulle ja.. Har aldri tatt sånn prøve jeg Så jordmora sa på 6ukers kontroll i januar at det burde jeg få gjort i løpet av våren...Og det var vel glemt før jeg var ute av kontoret hennes den dagen
    Du er da ung enda da! Får påminnelse i posten rundt 25-årsdagen...
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Nov 2008
    Poengstyrke
    32

Uff, skulle tatt det rundt seks ukers kontrollen med snuppa, men ble ikke noe av. Skal få det gjort etter denne fødselen! Er jo 25 år nå så greit å få det gjort!

Innmeldt
    Apr 2010
    Alder
    28
    Poengstyrke
    10

Du er da ung enda da! Får påminnelse i posten rundt 25-årsdagen...
    På jordmora hørtes dette ut som noe jeg absolutt burde ha gjort tidligere..men da trenger jeg jo ikke stresse Påminnelsen kommer vel i posten snart da, 25års dagen er jo rett rundt hjørnet så..

Sladrer med Lillemoren

Innmeldt
    May 2010
    Alder
    27
    Poengstyrke
    15

Under 1 år siden.

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

På jordmora hørtes dette ut som noe jeg absolutt burde ha gjort tidligere..men da trenger jeg jo ikke stresse Påminnelsen kommer vel i posten snart da, 25års dagen er jo rett rundt hjørnet så..
    Det gjør nok ikke noe å ta det tidligere, altså, men det er fra 25 år de anbefaler hvert tredje år...
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Apr 2010
    Alder
    28
    Poengstyrke
    10

Det gjør nok ikke noe å ta det tidligere, altså, men det er fra 25 år de anbefaler hvert tredje år...
    Får vel bare mote meg opp til å bestille..Er jo ikke akkurat favoritt "sysselen" å klatre opp i den stolen

Sladrer med Lillemoren

Innmeldt
    Jan 2004
    Alder
    33
    Poengstyrke
    500

Får vel bare mote meg opp til å bestille..Er jo ikke akkurat favoritt "sysselen" å klatre opp i den stolen
    Nei, det skjønner jeg godt, men det går helt greit altså. Er veldig fort gjort
    - 2004, - 2010, - 2014

Innmeldt
    Nov 2004
    Hvor
    Bergen
    Alder
    36
    Poengstyrke
    72

Sitat Opprinnelig lagt inn av mayasmum Se innlegg
    Jeg tok for et år siden. Burde vel tatt oftere for jeg har operert bort kreftceller en gang før... UPS.!..
    men sist sa legen at jeg kan gå en gang i året fra nå av fordi det ikke er noen forandringer lengre...
    Det sa min lege til meg og. Siden alt var bra på kontroll etter operasjon trengte jeg ikke komme tilbake før om et år.
    Mamma til 05 07 10

Innmeldt
    Feb 2004
    Alder
    34
    Poengstyrke
    60

Jeg tok celleprøve da jeg fikk satt inn spiral i juni 2009. Planen var ny celleprøve til neste sommer, men nå må jeg til gyn for å sjekke spiralen og da tar jeg celleprøve i samme slengen og slipper ha fastlegen til å gjøre det.
    Syntes det er lettere gå til gyn å ta celleprøve enn å ta celleprøve hos fastlegen Fastlegen treffer jeg så ofte, mens gyn blir bare opp i stolen og så ut igjen.
    Mamma til 4
    10 år 8 år
    7 år ​5 år

Side 1 av 2 12 SistSist

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •