Viser resultatene 1 til 10 av 10
    Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

Angst etter barseltid

Har en sønn på 11 uker, første barnet! Er 24 år og hatt et flott svangerskap.
    Men for ca 3 uker siden våknet jeg av at det brant i armene, jeg var kvalm og svimmel! Klarte ikke roe meg ned! Gikk til legen og hun tok alle prøver, men fant ikke noe galt!
    Det gikk 2 uker før det kom tilbake, å nå vil ikkeangsten slippe, jeg våkner og har den følelsen i kroppen, helt grusomt! Føler meg så alene, på fredag streifet tanken meg med at jeg ikke vill leve lenger, å det var helt fryktelig!
    Lå bare å ristet og skalv, spiser ikke heller....

Alle rundt meg med barn har det så fantastisk sier de, noe som gjør at jeg føler meg enda værre!

Vil dette gå over??
    Noen som føler samme som meg eller vært igjennom det??
    Hva må jeg gjøre for at det skal gå over?!?!
    Vil ikke ha medisiner

Hilsen vettskremt førstegangs mor

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Et kvitt hus i Møre og Romsdal
    Poengstyrke
    30

Sv: Angst etter barseltid

De aller færreste har det fantastisk hele tiden. Jeg har ei tulle på 5mnd, og har fremdeles dager da alt er bare dritt. Jeg jubler når ungen endelig er i seng, og jeg kan få være meg og bare meg ei lita stund.

Det å bli mamma for første gang, er en voldsom omstilling. Man er vant til å ta vare på og hensyn til seg selv og evt samboer, men plutselig er det et lite vesen som er fullstendig avhengig av en, og som alltid kommer først. Er babyen krevende og trenger mye oppmerksomhet, så blir det også ekstra vanskelig å få tid til å ta vare på seg selv - og omstillingen blir enda tøffere.

For meg høres det ut som du kan ha en form for fødselsdepresjon. Jeg synes du bør ta kontakt med lege og be om henvisning til psykolog. Det å ha noen å snakke med, som du kan fortelle alt til, kan være til god hjelp. Det er ikke sikkert du har behov for medisiner i det hele tatt, men mange har god hjelp av det i en overgangsperiode. Jeg gikk selv på antidepressiva et år, det gjorde at jeg slapp bølgedalene, og slik fikk jeg overskudd til å komme meg på fote igjen.

Å bli mor er noe av det tøffeste, vanskeligste og skumleste jeg noengang har gjort - og i de gode stundene er det også det mest fantastiske jeg har gjort. Selv om jeg fremdeles i de tøffeste stundene føler at kunne kastet den forbanna ungen ut vinduet eller stappet henne i en pappeske bare det ga meg 5 minutter fred. Og så smiler hun til meg, og alt blir mye bedre

Ikke gi opp! Du kommer igjennom dette!

Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

tusen takk for svar

er så redd for medisiner ettersom jeg en liten periode var avhengig av sovetabletter jeg er redd for å være alene, ikke fordi jeg tror jeg vil skade noen eller noe, men frykten bare henger der som et tungt lodd.

Er stiv i ryggen, skjelver ukontrollert og eier ikke matlyst.... for å kunne sove må jeg ligge og telle 1001,1002......... har vært hos mamma i helgen, og jeg hadde ligget med folde hender stiv som en stokk, så hun måtte bruke makt for å løsne meg opp...

jeg har alltid taklet problemer og alt selv.....
    men denne gangen har det ikke gått de siste dagen slipper det liksom ikke.....
    men hjelper vel ikke at jeg har sittet inne. prøver å tenke på hva det er som utløser det,men klarer ikke sette fingeren på det

Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

Går dj på de enda, eller har du sluttet på de?!?!

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    30

Jeg sluttet på dem etter ett år, akkurat som planen min var Jeg tenker at å ha en plan for når man skal slutte på antidepressiva er like viktig som å begynne på dem, hvis du skjønner hva jeg mener? Antidepressiva bør være en avlastning, ikke en løsning.

Nei, jeg synes du skal kontakte legen din og be om henvisning til psykolog. Det er helt tydelig at noe har fløkt seg for deg, og det kan være greit å ha hjelp til å få nøstet det opp igjen

Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

Har idag vært hos psykologen vet ikke helt hva jeg skal tro eller føle:/ det skremte meg skikkelig!
    De vil sette meg på cipralex, men jeg treoe ikke eg vil det! Lest at siden jeg har hatt selvmordstanker kan det gjøre det enda værre, å det skremmer meg.

Det skremmer meg hele situasjonen, for dette er ikke meg!! Om dere skjønner hva jeg mener?? Jeg skal klare dette her, uansett hva....

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    30

Det var cipralex jeg gikk på, mener jeg å huske. De funker veldig godt på lav dose

Bra at du har fått kommet til psykolog - det er fryktelig tøft i starten, men det blir bedre etter hvert

Innmeldt
    Oct 2011
    Poengstyrke
    0

Igår kveld gikk ting litt bedre hadde noen timer som var veldig fine! Idag våknet jeg å følte meg ille igjen men jeg prøver etter beste evne å være positiv og ikke male fanden på veggen

Innmeldt
    Feb 2010
    Hvor
    Poengstyrke
    30

Du har hatt noen fine timer - forsøk å leve litt på dem til neste fine stund Hva med å forsøke å finne en ting som gir deg glede å holde på med, som er bare ditt, og som du kan holde på med mens babyen sover? Det kan være noe så enkelt som et håndarbeid eller noe sånt, det trenger ikke å være en stor ting, liksom. Bare så du får en kosestund hver dag med ditt eget

Innmeldt
    Dec 2013
    Poengstyrke
    0

Ser at denne tråden er gammel, men traff meg så veldig.. Håper det går bra med deg!? Tipper det går kjempefint Er i samme situasjon som du var, jenta mi er 3 måneder og jeg har hatt angst siden hun var 4 uker ca, da hadde det vært fullt kaos siden hun ble født og jeg hadde ikke nok melk så hadde bare sovet etpar timer i døgnet siden fødsel. Så gikk det skjeis. Orker ikke møte noen, skjelver, magen knytter seg, ingen matlyst, svetter...Fælt! Tror etter å ha snakket med legen at det har sammenheng med å aldri ha meg-tid til å fordøye, har jo ikke hatt mer enn etpar timer når hun sover til å tenke, men da går jeg på tå for å høre om hun gråter, og har selvfølgelig en million ting som må ordnes. Tungt...Har blit satt på Zoloft i lav dose men føler ikke det hjelper. Noen tips?

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •