Viser resultatene 1 til 18 av 18
    Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Question Hva søren er galt med meg?? (sykdomsspørsmål)

Jeg burde vel egentlig gå til legen og få et ordentlig svar, men den vanlige legen min er borte frem til september, og vikaren hennes vil jeg helst ikke gå til før jeg er dausjuk... Liker ham ikke! Så jeg spør her inne først jeg, så får jeg se om noen har hatt det slik, og kanskje noen råd.

Så, here's the case:

I ca en mnd har jeg fått fryktelig mageknip etter å ha spist mat. Frokost, middag, kvelds, jeg får vondt i magen uansett og er på do ca 4-6 ganger pr dag....
    Samtidig har jeg vært plaget med svimmelhet og litt kvalme på og av, uavhengig av måltider.
    Holdt på å besvime en dag i praksis før jul, og klarte ikke stå oppreist uten å svaie resten av dagen.
    Nå de siste to ukene har jeg følt meg småshabby... Som om jeg brygger på noe som ikke helt bryter ut. Drikker masse vann, men er likevel tørr på leppene, men føler meg ikke tørst. Jeg har også blitt skjelven, kjenner meg litt smårar utover ettermiddagene/kveldene, og har vondt i hele kroppen om morgenen når jeg våkner, såpass at jeg må bite sammen tenna for å komme meg på do. Det er greit igjen etter bare 10 minutter da.
    Hvis jeg sitter stille over lengre tid, så "stivner" jeg i ledd/muskler, og får nesten ikke til å gå ned trappa....

Aner ikke om alt dette henger sammen egentlig....
    En venninne sa det hørtes ut som hveteallergi, men jeg vet ikke jeg...Noen symptomer stemmer, andre ikke. Noen andre som har noen råd å komme med? Er dette alvorlig nok til at jeg burde komme meg til vikarlegen liksom? Selv om jeg overhodet ikke liker ham?
    Det skal sies at jeg har vært på skolen hver dag siden juleferien, så føler meg ikke ille nok til å være hjemme, men likevel ille nok til at jeg sterkt vurderer å bli hjemme hver morgen. Det må også nevnes at 2.året på sykepleien som alenemor er stressende og en dæsj slitsomt.... Men synes dette er litt vel mye til å være stress?
    Usj....jeg er lei av å føle meg halvdårlig.

Håper noen kloke damer kan svare.
    The crazy woman formerly known as MammaLinn

M-07~~S-09

Innmeldt
    Nov 2008
    Poengstyrke
    32

Sv: Hva søren er galt med meg?? (sykdomsspørsmål)

Jeg vil mene at det kan høres ut som noe matallergi ja, kjenner meg VELDIG igjen med magen nå i dette svangerskapet.. Har kuttet melkeprodukter ned til det minimale og det har hjulpet her.. Så kan være en idè å sjekke ut om du reagerer på noe mat og så gå til legen for å bli sjekket for matallergi..

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Akkurat det jeg ikke ville høre.
    Huff...hvis det skulle være hveteallergi f.eks., så innebærer det svært store forandringer i kosthold..... "Alt" inneholder jo hvete på et eller annet vis.

Jeg spiste stekt ris med grønnsaker og kylling (og ett innrørt egg) til middag i går, og hadde ikke vondt i magen i det hele tatt fra da og frem til jeg spiste kvelds....

M-07~~S-09

Innmeldt
    Nov 2008
    Poengstyrke
    32

Nei, man har en god dag i ny og ne, og så bryter helvete løs i flere dager, helst hakket verre enn før..

Savner melkeproduktene mine jeg og altså, og for meg så er det ikke sikkert at det er varig, dette at magen reagerer slik den gjør, men om den gjør det så er det bedre enn å våkne fem, halv seks fordi jeg MÅ på do.. Det bare orker jeg ikke.. En føler seg jo ikke akkurat bra når en er så masse på do, og en blir absolutt uttørket!!

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Nei, det er virkelig ikke så morsomt å sitte på do så ofte.
    Hmmm, da er det vel egentlig best om jeg bestiller en legetime likevel da.... Hvis dette ikke går over av seg selv, så er det ikke akkurat så fristende å ha det slik helt til september.

M-07~~S-09

Innmeldt
    Apr 2008
    Hvor
    Bergen
    Alder
    31
    Poengstyrke
    36

Det første jeg tenkte når jeg leste var Cøliaki. Svigerinnen min har det, og du beskriver det litt som hun har det altså.
    Rocketrollet.2009.
    Bøllefrøet. 2011.
    Lille musen 2013.

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Cøliaki? Det er jo ennå verre.... Men okei, jeg tar "hintet" og ringer legen på mandag. Tar likevel imot råd/forslag altså, for da har jeg noe å foreslå til legen når jeg kommer dit. Han er av typen du må fortelle hva skal gjøre nesten.

M-07~~S-09

Innmeldt
    Jul 2010
    Hvor
    Ringerike
    Alder
    28
    Poengstyrke
    45

Slitt med det samme etter svangerskapet... men jeg har ikke klart å finne noe sammenheng i det med mat selv... at du er sliten i tillegg kan vel forverre det hele så kan jo være at du finner ut du tåler små mengder så du slipper spesialprodukter
    Skal rote meg til legen selv

Innmeldt
    Feb 2006
    Hvor
    ei øy i rogaland
    Alder
    30
    Poengstyrke
    37

tenkte først mellomgulvsbrokk - som jeg selv har-måtte snu om matvanene og spise ofte og lite.men svimmelheten og dette her kjenner jeg ikke igjen,til mer jeg leser så er også Cøliaki noe jeg syns de kan høres mer ut som...

får ikke håpe det er det,men kjenner en så fikk de i ganske voksen alder og det høres litt ut som han slik du beskriver.
    Gutt Des.2006 Jente nov.2008 ,Jente aug 2012

Innmeldt
    Jun 2010
    Poengstyrke
    9

Du er ikke rett og slett gravid...?

Det høres dessuten ut som du har en slitsom periode med endel stressfaktorer. Mageproblemer er en vanlig konsekvens av langvarig stress. Lavt blodtrykk kan gi svimmelhet og kvalme, det samme kan jernmangel (hvertfall svimmelhet). Jernmangel er jo også relativt vanlig hos kvinner i fruktbar alder.

Det er sikkert fornuftig å dra til legen for å ta noen blodprøver.
    Hvordan er det med kostholdet, vitamin -og mineraltilskudd? D-vitaminer, omega3..?

(Du vet sannsynligvis dette ettersom du går sykepleien )
    mamma til to

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    125

HVIS det er cøliaki (glutenallergi) må du IKKE kutte ut glutenprodukter FØR du er testet!

Innmeldt
    Mar 2009
    Hvor
    Trondheim
    Poengstyrke
    7

Signerer gojenta her. Ikke slutt med hveteprodukter før prøve er tatt, da får man ikke utslag.
    Guttemamma
    Storebror 2009
    Lillebror 2012

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Sitat Opprinnelig lagt inn av Rosin Se innlegg
    Du er ikke rett og slett gravid...?

Det høres dessuten ut som du har en slitsom periode med endel stressfaktorer. Mageproblemer er en vanlig konsekvens av langvarig stress. Lavt blodtrykk kan gi svimmelhet og kvalme, det samme kan jernmangel (hvertfall svimmelhet). Jernmangel er jo også relativt vanlig hos kvinner i fruktbar alder.

Det er sikkert fornuftig å dra til legen for å ta noen blodprøver.
    Hvordan er det med kostholdet, vitamin -og mineraltilskudd? D-vitaminer, omega3..?

(Du vet sannsynligvis dette ettersom du går sykepleien )
    Hmmm, jeg er ganske sikker på at jeg ikke er gravid egentlig. Den dagen i praksis da jeg holdt på å gå i gulvet, fikk en hel del av sykepleierne på vakt til å spørre, så jeg var kjapt innom apoteket og huket med meg en test før jeg dro hjem. Den var klart negativ, og jeg går på p-piller, så sjansen er liten for noe svangerskap tror jeg. Har glemt en og annen pille i jula, men uten sex, ingen baby.

Jernmangel har jeg utelukket. Har tatt uendelig mange tester på hverandre i praksis, og Hb er normalt. Det er nok ikke jernlagrene heller, for da hadde jeg kjent igjen symptomene (hatt lave jernlagre før).

Kostholdet er helt ok. Forsøker å spise sunt, men en og annen hurtigmiddag blir det jo. Spiser normalt norsk kosthold vil jeg si. Tror ikke jeg mangler noen mineraler eller vitaminer heller. Tar C-vit.tilskudd og Sambucol Active Defence nå når jeg er småshabby, uten spesielt effekt.

Litt lavt blodtrykk har jeg fått tildelt fra naturens side (normalt rundt 110/55), men ingenting unormalt der heller. Tar en del blodtrykk på hverandre i praksis også nemlig.

Det ser nok ut til at en legevisitt kan være greit.... Og så får jeg stikke bort til svigerinna mi og få lånt meg en graviditetstest i kveld, just to make sure.

Sitat Opprinnelig lagt inn av gojenta Se innlegg
    HVIS det er cøliaki (glutenallergi) må du IKKE kutte ut glutenprodukter FØR du er testet!
    Sitat Opprinnelig lagt inn av nurse86 Se innlegg
    Signerer gojenta her. Ikke slutt med hveteprodukter før prøve er tatt, da får man ikke utslag.
    Det vet jeg, så det skal jeg ikke gjøre. Kosthold som normalt frem til tester og eventuell utredning er overstått.

Takk for svar alle sammen.

M-07~~S-09

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Da har jeg ordnet med legetime.
    Fikk beskjed av helsesekretæren om å kartlegge alt jeg spiser, magesmerter i forbindelse med måltider og utenfor måltider, og eventuelt andre symptomer. Så får vi se om det blir noen diagnose ut av dette i kombinasjon med blodprøver.
    Har hatt en del vondt de siste 2-3 dagene, både etter og utenfor måltider.... Så ille til tider, at det er vanskelig å få med seg alt i forelesningene. Så nå håper jeg dagene går raskt til legetime 10.februar....

M-07~~S-09

Innmeldt
    Oct 2005
    Hvor
    Kjellern i et hvitt hus
    Alder
    30
    Poengstyrke
    125

Kan det være gallesten? Har det selv nemlig og det kan opptre sånn innimellom.

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Det tror jeg ikke. Smertene kommer ikke så plutselig, mer snikende, og er lokalisert mer til tarmer og mage enn gallesteinssmerter (som kan stråle ut mot skuldre og rygg). Mine smerter er nok ikke så intense som gallestein heller tror jeg. Aldri hatt det, men de beskrives annerledes enn smertene jeg opplever. Videre spiser jeg ikke særlig fet mat, og det er vel mest i forbindelse med fettrike måltider man kjenner det i følge NHI.

Smertene jeg får når jeg ikke klarer å følge skikkelig med i forelesningene ligner mer mageknip. Og så sitter jeg og konsentrerer meg om hva som skjer i magen, luft osv. Vips, så har jeg misset en god del som blir sagt.
    Men jeg ringte til legen i dag igjen, for dette går ikke i tre uker til uten å få satt i gang noe... Så fikk ny time førstkommende fredag.

Huff...det kommer nesten på det samme hva det er, så lenge de finner ut av det. Blir så sliten av å gå sånn....

M-07~~S-09

Innmeldt
    Jan 2010
    Hvor
    Vestfold
    Poengstyrke
    26

Høres ut som hveteallergi, jeg har det samme. Men- så kan det jo være alt mulig annet også da.

Men, det trenger ikke være så stor omveltning. Jeg tåler spelt utmerket, og det erstatter hvete komplett

Jeg går i sjokk om jeg spiser en fin hvetebaguett...

Håper det ordner seg!
    Mamma til verdens beste 1 åring!

Innmeldt
    Jan 2008
    Hvor
    Midt i midtpunktet
    Alder
    30
    Poengstyrke
    22

Da har jeg gjort unna legetimen.
    Jeg hadde " hell i uhell", og fikk time til turnuslegen på legesenteret. Fastlegen min måtte nemlig løpe midt i timen på fredag pga utrykning med ambulanse, og jeg fikk ny time i dag. Så ringer de fra legesenteret i dag og forteller at fastlegen ligger hjemme med influensa, så jeg kunne enten få time til turnuslegen senere på dagen i dag, eller ny time i morgen. Jeg valgte turnuslegen. En skikkelig trivelig og nøye lege.

Det ble tatt blodprøver for cøliaki og generelt matpanel (egg, nøtter, soya, melk osv), så nå er det bare å vente i 1-2 uker på resultatet.
    Hun mente jeg kunne forsøke å kutte ut f.eks. hvete fra kosten, for å se hvordan det fungerte. For så eventuelt å begynne igjen hvis jeg må på endoskopi....
    Hvordan har dere med cøliaki/hveteintoleranse gjort det når dere ble utredet?
    Og finnes det en god nettside med informasjon om kosthold når man skal kutte ut hvete? Jeg vet for lite om dette merker jeg. Må vel finne frem ernæringsbøkene mine fra i fjor.

M-07~~S-09

Trådinformasjon

Brukere som ser på denne tråden

Det er 1 brukere som nå ser på denne tråden. (0 medlemmer og 1 gjester)

Innleggsregler

• Du kan ikke poste nye tråder
  • Du kan ikke poste svar
  • Du kan ikke poste vedlegg
  • Du kan ikke endre innleggene dine
  •